4 Haziran 2017 Pazar

DEMİRHİNDİ ŞERBETİ


Çocukluğumuzda demirhindi şerbeti nedir bilmezdik. Siz biliyor muydunuz bilmem ama benim gündemime gireli 1-2 sene oluyor. 

Tarife geçmeden önce şu demirhindiyi biraz yakından tanıyalım, neymiş ne değilmiş.

Bir hastalık durumunda ya da bir bitkiyi tanımam gerektiğinde sıklıkla başvurduğum 80 lerden kalma, parça parça olmuş ama bizim evde tahtını hala koruyan başucu kaynaklarımdan Şifalı Bitkiler Ansiklopedisini aldım elime demirhindinin tanıtıldığı sayfayı açtım. 


Eski dostum der ki; 

* Demirhidi sıcak ülkelerde yetişir (misal hindistan)
* Susuzluğu giderir, vücuda rahatlık ve serinlik verir. 
* 20 gramı müshil tesiri gösterir. 
* Bağırsakları temizler.

Sanırım bu özelliklerinden dolayı sıcak arap ülkelerinde serinlemek amaçlı bol bol tüketilir. 

Yine bu özelliklerinden dolayı ramazan ayında tercih edilen bir içecektir. Fakat bünyesi alışık olmayanlar ilk başlarda dikkatli içmeli bence, müshil etkisinden dolayı. Faydalıymış diye abartmaya da gerek yok.

Aktarlarda şu şekilde 500 gramlık paketlerde satılıyor. 


Açılınca da şu şekilde. Bu meyveyi kabuğu, çekirdeği ve özü karışık olarak presleyip ambalajlamışlar. Yani sadece meyvenin özü değil bu. Tarzıma ters ama (hijyen açısından) içinde kabuğu çekirdeği hep bir arada. O yüzden pişirmeden önce parçalara ayırıp bolca yıkamak lazım.


Demirhindinin tadı nasıldır diye merak edenlere kısaca açıklamaya çalışayım;

Öyle herkesin damak tadına uygun bir içecek değil. İlk başlarda içerken baya zorlandım ben. Mesela bir gül şerbeti gibi yumuşak içimli değil. Ya da vişne suyuportakal suyu gibi genelin damak tadına uyumlu değil bence. 

Alışık olduğumuz tatlardan en çok kuşburnuya benzettim. Aynen onun gibi ekşimsi bir tadı var. Şerbeti yapınca kalan püre kısmı da kuşburnuyu andırıyor. Arap komşularımızda içmiştim mesela onlar sadece şeker ve su ile yapıyorlar  ve kaynatmadan hazırlıyorlar. Pek benlik değil yani. Kendi geliştirdiğim tarifi daha içilesi buldum ben. 

Sade su ve şekerle yapmak mümkün dediğim gibi, o şekilde de denedim. Zaten ağır bir tadı olduğundan dolayı içine ekstradan baharat katmanın tadını daha da ağırlaştıracağını düşünmüştüm ama tam aksine az miktarda katılan bazı baharatların, demirhindiyi daha içilesi hafif bir tada ulaştırdığını gördüm. 

Tarife geçmeden önce bu bitkinin ismi nereden geliyor ona da değinip tanıtım aşamasını bitirelim.

Şimdi bu arkadaşın demirle de hindiyle de bi alakası yok :) Yukarıdaki pakette de yazıyor. Temr arapçada hurma demek. Hind de Hindistan. Yani arapçadaki manası, Hindistan Hurması anlamında çözebildiğim kadarıyla. Bizim dilimize de TemrHindi demek zor gelmiş olacak ki Demirhindi ismini uygun görmüşüz :)



Demirhindi Şerbeti

MALZEMELER

* 100 g demirhindi
* 1 lt su
* 1 kahve fincanı şeker (şekerli seviyorsanız artırabilirsiniz)
* 1 tane kakule
* 1 tane karanfil
* Tırnak kadar kabuk tarçın

Demirhindi Şerbeti Nasıl Yapılır

HAZIRLANIŞI

* Öncelikle paketten macun gibi çıkan demirhindi parçalara bölünür (2-3 parça da yapabilirsiniz daha fazla da)  ve bolca yıkanıp  bir borcama ya da pişireceğiniz tencereye alınır. Üzerine suyun tamamı eklenir. Ağzı kapatılıp oda ısısında 5 ila 7 saat yumuşaması için bekletilir. 


* Daha sonra şeker, kakule, karanfil ve tarçın eklenerek altı yakılır. 

* Kaynayınca altı iyice kısılır ve 40 ila 50 dk. kaynatılır. 

* Pürüzsüz bir demirhindi şerbeti için metal bir süzgece mümkünse 2 kat temiz bir tülbent koyularak süzülür ve posası atılır. 

* Cam bir şişeye alınan şerbet buzdolabında iyice soğutulur. 

* Soğuk olarak servis yapılır. 







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

YORUMLAR SİTE YÖNETİCİSİ TARAFINDAN ONAYLANDIKTAN SONRA YAYINLANACAKTIR.

AKTİF LİNK İÇEREN YORUMLARINIZ SİLİNECEKTİR.