13 Mart 2013 Çarşamba

BARDAK ÖLÇÜLERİ

Herkesin mutfağında bir tane hassas terazi olsa tarif verenin de tarifi yapanın da işi oldukça kolaylaşacak. 1 su bardağı un diyorsunuz ama herkesin bardağı farklı boyutlarda.

Ya da diyelim bardak boyutumuz aynı. Yine tam ölçü tutmuyor. Çünkü bardağa unu basarak doldurursanız farklı, basmadan doldurursanız farklı ağırlıkta oluyor. 

Bir de tepeleme ve silme olayı var. Yani 1 bardak un veya şeker  farklı ağırlıklara sahip olabiliyor. 

Evde hassas terazisi olmayanlar için resimlerle desteklenmiş bir yazı yazmayı istedim. 

Öncelikle mutfak kimyasındaki tariflerde hangi bardaklar kullanılıyor bir bakalım:


Blogda yayınlanan tariflerde  kullandığım bardaklar bunlar. 

En soldaki bardak 200 cc klasik su bardağı. 

Ortadaki çay bardağı 115 cc çay bardağı. 110 cc olanları da çok yaygın kullanılıyor. Bizim mutfakta da çoğunluğu 110 cc olanlardanmış sonradan fark ettim ama resimlerde kullandığım 115 cc olan.

En sağdaki bardak ise mutfak kimyası tariflerinde küçük çay bardağı olarak geçen bardak. Bu da 85 cc lik bir bardak. Yani çay bardağı eğer küçük diye belirtilmemişse ortadaki kullanılmıştır. 

>>> Şimdi yine resimler eşliğinde , mutfakta en çok kullandığımız ürünlerin 1 bardağı kaç gram geliyormuş bakalım.


1 su bardağı su  = 200 g
1 çay bardağı su  = 115 g
1 küçük çay bardağı su = 85 g 



>>>Şunu da yazayım; aşağıda gördüğünüz bardaklara şekeri doldurduktan sonra parmağım ile fazla şekerleri üzerinden attım. Yani silme olarak doldurdum bardakları. Altta yazan ölçülere bu nazarla bakın. Yoksa 1 su bardağını tepeleme bir şekilde doldurursak 200 g şeker olur. 



1 su bardağı toz şeker  = 185 g
1 çay bardağı toz şeker  = 110 g
1 küçük çay bardağı toz şeker  = 80 g






>>>Unu ise silme olarak doldurmadım bardaklara. Resimde de görüldüğü gibi silme veya tepeleme değil normal doldurdum. Çorba kaşığı ile koydum. Unu bardaklara doldururken hafif salladım yani aralarında boşluk kalmadı ama kesinlikle bastırmadım. 

1 su bardağı un = 122 g ( resimdeki ölçüleri aynen yazdım. Hesapta kolaylık için 120 g da diyebiliriz )
1 çay bardağı un = 70 g
1 küçük çay bardağı un = 50 g

"""Koyu renk ile tırnak içinde yazdığım bu kısım, buraya sonradan (15.01.2015 tarihinde) eklenmiştir. Bardak ölçüleri yazısını hazırlayalı epey zaman geçti. Ben bu arada tarifleri hazırlarken buranın sağlamasını yaparım ara ara. Yukarıda da yazdığım gibi doldurma şekline göre ufak değişimler olmakla beraber aşağı yukarı aynı gelir hep. 

Fakat geçenlerde ilginç bir deneyim yaşadım ve buraya yazmalıyım dedim. Normalde benim kullandığım un markası hep aynıdır değiştirmem. Ama geçenlerde öğrenciler için geliştirdiğim bir tarif için, her ilde rahatça bulabilecekleri yaygın bir un kullanayım ki tarif birebir tutsun diye düşünüp farklı bir un kullandım. İyi ki buradaki yazının sağlamasını tekrar yapayım dedim ve unun markasının bile ağırlığını değiştirdiğini hayretle gördüm. Aşağıda konuyla alakalı iki adet resmi paylaşayım:




Yukarıdaki resimde gördüğünüz bardaklara unu aynı miktar koymaya çalıştım ve sonrasında tarttım. Sağ tarafta mavi okla gösterilen, bimden aldığım un ve 112 g geldi. Sol tarafta sarı okla gösterilen un ise benim her zaman kullandığım un ve 122 g geldi. Arada 10 g fark var. 

Aşağıdaki resimdeki ise yine bim unu. Ve dikkat edin yukarıda sol resimdeki un 122 g gelirken, aşağı resimdeki un 120 g. Yani biri normal doldurulurken diğeri tepeleme doldurulmuş ama tepeleme doldurulan daha hafif.

Şaka gibi, önce inanamadım bu nasıl olur diye. Ardından defalarca aynı şekilde doldurmaya gayret ederek tekrar tekrar tarttım ve ulaştığım sonuç: 

Kullanılan bardak ve doldurma şekilleri ağırlığı değiştiren faktörler olduğu gibi unun cinsi, markası da ağırlığı değiştiriyor."""





>>>Ve irmik :



1 su bardağı irmik = 155 g
1 çay bardağı irmik = 90 g 
1 küçük çay bardağı irmik = 70 g




80 yorum:

  1. Bir erkek olarak acayip işime yaradı diyebilirim. Emeğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutfak Kimyasında yer alan tarifleri hazırlarken özellikle mutfağa yeni girenleri, öğrencileri, yeni evlileri düşünerek hazırlamaya çalışıyorum. Faydalı oluyorsa ne güzel.

      Sil
    2. 05 su bardagi yogur ben bunu anlayamadm yarim olarakta not gecilms

      Sil
  2. size zahmet mesela ıspana gıbı sebze olculerınde de aynı olculerı mı kullanmalıyız mesela 50 gr ıspanak kulanıcaksam 1 k. çay bardagı dolusu mu yanı.. tsklerr

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayır. Dikkat ettiyseniz irmik, un, şeker bile aynı bardakla farklı gr. geliyor. Ispanak çok daha hafiftir.

      Sil
    2. tesekkur ederim cok yardim ettiniz

      Sil
  3. güzel bilgiler, bide bi su bardağı sıvıyağ kaç gram olsaydı ?

    YanıtlaSil
  4. 35 gr kakao kaç yemek kaşığı eder acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu sorunun cevabına Kaşık Ölçüleri başlığından ulaşabilirsiniz.

      Sil
    2. Bir tatlı kaşığı 5 gr eder iki tatlı kaşığı da 10 gr eder 35 gr mı bulabilirsiniz böyle

      Sil
  5. Tekler.Bir su bardağı tuzlu fıstık kaç gr. geliyor hesaplayabilirmisiniz.

    YanıtlaSil
  6. 180 ml olcusu nedir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer 180 ml. bir sıvıya ihtiyacınız varsa yukarıdaki en küçük boy çay bardağı ile 2 bardak ve artı bir çorba kaşığı kullanırsınız.

      Sil
  7. 300 ml süt ne kaç bardak olur yada nasıl ölçebiliriz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yukarıda gördüğünüz su bardağı ile 1 bardak süt 200 g eder. 1.5 bardak süt ise 300 g dır.

      Sil
  8. 1000 ml su kac bardak su eder

    YanıtlaSil
  9. 1000 ml su kac bardak su eder

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Resimde gördüğünüz su bardağı ile 5 bardak eder.

      Sil
  10. Hocam 100 mg kireç çözücü bir bardağı doldurur mu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanırım 100 ml kireç sökücü diye soracaktınız yanlışlıkla mg dediniz. Hiç ölçmedim ama 100 ml kireç sökücü bir su bardağını doldurmaz sanırım. Su ile arasında aşırı bir fark yoktur.

      Sil
  11. 200 gr kaymak peki nasil oluyo

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burada en sık kullandığımız un, şeker türü gıdaların ölçülerini verdim. 200 cc lik bardağa kaymak koysak kaç g gelir net bir bilgim yok.

      Sil
  12. ben vişne kompostosu yapacam ve bır su baragı vısne kac gram gelıyor bunu ogrenmem mumkunmu.. şimdiden tesekkurler :)

    YanıtlaSil
  13. ben vişne kompostosu yapacam ve bır su baragı vısne kac gram gelıyor bunu ogrenmem mumkunmu.. şimdiden tesekkurler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yoğunluktan dolayı sorunuzu geç gördüm. Maalesef vişne konusunda bir bilgi veremeyeceğim. Elimde vişne olsa tartıp yazardım ama şu an için o da mümkün değil. Aslında kompostoya suyu göz kararı da ilave edebilirsiniz. İlk başta şekeri ve suyu çok fazla koymadan kaynatabilir, 10-15 dk sonra tadına bakıp yoğunsa bir miktar kaynar su, şekeri az ise şeker ilave edebilirsiniz. Kolay gelsin.

      Sil
  14. 50ml su ne kadar yapar bardak ölcüsü olarak söyleyebilir misiniz ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cevap biraz geç oldu ama 50 ml su = 50 g dır. Yukarıda gördüğünüz en küçük bardağın yarısından biraz fazla doldurursanız 50 ml oluyor. Büyük su bardağının ise yarısından biraz az doldurursanız 50 ml olur. (yukarı resimdeki su bardağı ağız kısmına doğru genişliyor hesap ona göredir. Eğer 200 cc bir bardak düz çıksa 50 ml su yarısının yarısı olur)

      Sil
  15. Mukemmel teseekkkur ederim hep takildigim konuydu yapdigim hic bir sey istediyim gibi cikmiyordu.Simdi daha iyi olucagina eminim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim. İşinize yaramasına sevindim. Kolay gelsin.

      Sil
  16. hocam protein tozu aldım. adam 150 ml suyla karıştır iç diyor. hangi bardağı kullanacam?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk baştaki resimde görmüş olduğunuz su bardağını tam doldurursanız 200 ml, tam değil de bir parmak aşağıda doldurursanız 150 ml su olur. Resimde tam seçiliyor mu bilmiyorum ama yukarıya doğru bir buçuk, iki santim kadar genişleyen bir bardak modeli benim kullandığım.

      Sil
  17. 1.2 su kaç bardak su oluyor tarifin üstünde sadece 1.2 yazıyor şerbet ici n

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eksik yazmışlar tarifin üzerine. Ölçü birimi eğer litre ise, 1.2 litre su yukarıda görmüş olduğunuz 200 cc lik klasik su bardağı ile 6 su bardağı eder. Litre değilse daha farklı olur. Mesela 1.2 su bardağı su kastedildi ise zaten aşikar ki 1 bardaktan biraz fazla su olması gerekli.

      Sil
  18. Verdiğiniz bilgiler çok faydalı oldu. Bizimle paylaştığınız için teşekkürler, harikasınız.

    YanıtlaSil
  19. Başarılı bir yazı. Tariflerimin çoğu gram\ml ile yazmışım. Ancak bloğuma yazarken bardak ölçüsüne çevirmek gerekti. İmdadıma yetiştiniz. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim. Buradaki bilgilerin işinize yaramış olmasına sevindim. Kolay gelsin.

      Sil
    2. 50 gr hindistan cevizi kaç bardak eder

      Sil
    3. 50 g hindistan cevizi yarım su bardağından biraz çok, 1 su bardağından biraz az oluyor. Yukarıdaki tip bir su bardağından yaklaşık iki parmak (2.5 cm) eksik doldurursanız istediğiniz gramı elde etmiş olursunuz.

      Sil
  20. Bana 1600 gr su ve şekerr i lütfen kac bardak olduğunu söylermisiniz acil

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yukarıda zaten yazıyor su ve şeker ölçüleri detaylı olarak. Oradan kolayca hesaplayabilirsiniz. Kolay gelsin

      Sil
  21. 400 gram kadayif ne kadar oluyor acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanırım 400 g kadayıf kaç bardak oluyor şeklinde sormak istediniz. Maalesef daha önce hiç ölçmedim, bilmiyorum.

      Sil
  22. 119 ml.su hangi bardağa denk gelir acaba yardımcı olurmusunuz acil ilaç için gerekli

    YanıtlaSil
  23. Pardon az önce ölçü miktarını yanlış yazmışım 190ml.olucak

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yoğun bir hafta geçirdiğim için yorumları yeni gördüm kusura bakmayın cevap epey gecikti. Yukarıda gördüğünüz klasik su bardağını tam doldurunca 200 ml su olur. İçinden bir çorba kaşığı alırsanız yaklaşık 185-190 ml su olur.

      Sil
  24. yoğurt yoğurt yoğurt? 100 gr yoğurt hangi bardakla bulacağız çok acil de :( teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evinden hiç yoğurt eksik olmayan mutfak kimyasının dolabında yoğurt kalmamış :( Ama yukarıda gördüğünüz klasik su bardağı ile yarım bardak yoğurt aşağı yukarı 100 g civarı olur.

      Sil
  25. Merhaba benim bir sorum olacaktı 180 gr kaya tuzunun bardak hesabı nedir acaba yardımcı olabilir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, elimde şu an kaya tuzu yok maalesef. Kaşık Ölçüleri bölümünde, normal sofra tuzunun kaşık ölçüleri mevcut. İşinize yarayabilir. Kolay gelsin.

      Sil
  26. 400 ml su için hangi ölçüyü kullanmalıyım şimdiden teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  27. Geciken cevap için kusura bakmayın. En üst resimde görmüş olduğunuz klasik 200 cc lik bardak ile 2 su bardağı su 400 ml dir.

    YanıtlaSil
  28. Bu ölçüler gerçekten çok faydalı özellikle 1 su bardağı ile yapılan ölçüler en çok işime yaran ölçü oldu

    YanıtlaSil
  29. 144 gr tuz ne kadar oluyor peki?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 144 g tuz için, yukarı resimdeki (ortada bulunan) çay bardağını baya tepeleme şekilde tuzla doldurmalısınız. Kaşık Ölçülerinde tuzla ilgili resim ve gram ölçüleri mevcut. Oradan da istifade edebilirsiniz.

      Sil
  30. Bir helva tarifinde 2 su bardagi un ( kullanılan su bardağı ölçüsü 200 ml) şeklinde yazıyor. Bu durumda klasik desensiz su bardagi mi kullanmak gerek

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet klasik su bardakları 200 ml dir. Başka bir tabirle 200 cc lik.

      Bu şekilde verilen bir tarif için klasik su bardağı kullanmalısınız. Kolay gelsin.

      Sil
  31. Ellerinize sağlik. Çok faydali bir çalişma olmuş. Çok işimize yaradi. Emekleriniz için çok teşekkürler...

    YanıtlaSil
  32. 140 ml su kaç bardak eder .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir su bardağından bir başparmak eksik su yaklaşık 140 g eder. Bu verdiğim ölçü yukarı resimdeki klasik su bardağı için (200 cc lik) geçerlidir.

      Sil
  33. S. 1 sü bardağı ile 1 kupanın alacakları sıvı miktarı aynı mı? Farklıysa ne kadar fark olur?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer hacimleri aynı ise aldıkları sıvı miktarı aynı olur. Ama evlerimizdeki bardak ve kupalar genelde farklı boyuttadır. Ölçmeden net bilgi verilemez bu konuda ama genellikle kupaların hacmi su bardaklarına göre daha fazladır. Mesela benim kullandığım su bardakları 200 cc dir ve 200 g su alır. Ama kupalarım 300 cc dir ve 300 g su alır.

      Sil
  34. Ben domates püresi kullanıcam 1400 nl su ve 800 ml domates püresi diyor ama bardak ölçümden emin değilim domates için 5 bardak yeterli olur mu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim buradan bir şey söyleyebilmem mümkün değil maalesef. Mutfakta çok zaman geçiren biriyseniz hassas terazi almanızı veya bu mümkün değilse hacminden emin olduğunuz bardaklar almanızı tavsiye ederim. Bardak kutularının üzerinde zaten cc olarak yazıyor. 200-205 cc yazan mutfaklarda en çok kullanılan klasik su bardağıdır. Bir de çoğu markette bulabileceğiniz makul fiyatlara satılan ölçü bardakları var, baya işe yarıyor. Kolay gelsin

      Sil
  35. Faydalandım. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  36. Çok faydalı oldu teşekkürler

    YanıtlaSil
  37. Yazmadan edemedim, ne kadar ilgilisiniz en ilginç sorulara bile hiç üşenmeden ve soranı ezmeden yanıt vermişsiniz. Sizin gibi insanlar çok daha fazla olsa keşke :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, elimden geldiğince cevap yazmaya çalışıyorum.

      Sil
  38. Kabalık etmek istemem ama mantık hatası var. Paşabahçe nin 4 farklı su bardağı var: 200 ml, 250 ml, 300 ml, 350 ml. 1 su bardağı evrensel bir birim değildir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dediğiniz doğru evet ama bu yazıyı evde tartısı olmayanlar için hazırladım. Mantık hatası yok, yazının başını okursanız bu hususa değindim. En güzeli hassas tartı kullanmak diye de belirttim. Su bardağının evrensel bir birim olmadığını bildiğim için 200 cc lik bir bardak kullandığımı özellikle yazdım. Bence her mutfakta tartı olmalı ama eğer kişi almak istemiyorsa en azından bardağının kaç cc olduğunu bilirse buradaki bilgiler az buçuk işine yarayabilir. İyi günler

      Sil

YORUMLAR SİTE YÖNETİCİSİ TARAFINDAN ONAYLANDIKTAN SONRA YAYINLANACAKTIR.

AKTİF LİNK İÇEREN YORUMLARINIZ SİLİNECEKTİR.