8 Ocak 2015 Perşembe

ISPANAKLI ÇÖREK


Küçüklüğümüzde annemin ve anneannemin yaptığı bu çöreği onlardan göre göre biz de öğrendik. Bu çörek yapıldı mı evi mis gibi "ıspanaklı çörek" kokusu alırdı.

Hâlâ heyecanlanırım bu çöreği fırına sürerken. Çünkü o koku her seferinde yayılır etrafa. Diğer çörekler de şüphesiz güzel kokar ama en esrarengizi ıspanaklı çörek kokusu bana göre.

Şekli pide gibi ama yerken pideden çok çöreği andırıyor.




Tarife geçmeden önce kullandığımız unlara tekrardan değinmek istiyorum. Mutfakta güzel bir sonuç almak için en başta kullandığımız malzeme kaliteli olmalı. Hamur işlerinde özellikle kullanılan unun cinsi önemli. Söz konusu çörek ise unun sonuca etkisi daha da belirginleşiyor.


Bulunduğunuz yerde illa ki annelerinizden veya mutfakla çok uğraşan büyüklerinizden duyduğunuz kaliteli un markaları vardır. Tercihinizi onlardan yana yaparsanız sonuç sizi memnun edecektir.

Ispanağın bol bol bulunduğu şu soğuk kış günlerinde evinizi "ıspanaklı çörek" kokusundan mahrum etmeyin bence.


Ispanaklı Çörek (5 adet-20 dilim)

MALZEMELER


Hamuru İçin 


* 420 g un (3.5 su bardağı)

* 320 g ılık su
* Yarım paket yaş maya
* 1 tatlı kaşığı tuz

İçi İçin

* 340 g ayıklanmış ıspanak (yaklaşık yarım kg. ıspanaktan çıkıyor)

* 3-4 çorba kaşığı haşlanmış kıyma
* 1 adet kuru soğan
* Tuz, pul biber
* Çay kaşığının ucu ile kimyon (şart değil, kimyonu seviyorsanız kullanabilirsiniz)

Üzeri İçin

* 1 adet yumurta sarısı

* 1-2 tatlı kaşığı yoğurt

Ispanaklı Çörek Nasıl Yapılır

HAZIRLANIŞI


* Öncelikle ıspanaklar bol su ile iyice yıkanarak işe başlanır. Güzelce yıkanan ıspanaklar bir süzgece alınır ve suyunu iyice çekmesi beklenir. Mümkünse 2-3 saat önce yıkanıp süzgece alınır.


* İnce doğranmış ıspanaklar, kalan suyunun gitmesi için temiz bir kağıdın üzerine koyulur. Eğer iyice süzülmesini beklemeden çöreği yaparsanız, ıspanaklar suyunu hamura verecektir. Bu da çöreğinizin kalitesini düşürür.


* Hamur için derin bir kaba un ve tuz alınır. Ortası havuz gibi açılıp maya koyulur.

* Yavaş yavaş su ilave edilerek 10-15 dk. boyunca hamur yoğrulur. Hamur yoğurdukça kuvvetlenir güzel olur. Yoğurma işleminin sonuna doğru elimizde kalan hamurlar bir çorba kaşığı yardımı ile sıyrılır ve hamurun üzerine bir kapak örtülerek oda sıcaklığında 1 saat mayalanması beklenir.

* Hamur yumuşak olmalı. Hassas teraziniz varsa yukarıdaki gram ölçülerine uyarak işinizi kolaylaştırabilirsiniz. Yoksa buradan bardak ölçülerine bakabilirsiniz.

* Hamur mayalanırken iç hazırlanır.

* Suyu iyice çekilen ıspanak bir kaba alınır. Tuz, baharatlar, kıyma, ince doğranmış soğan ilave edilerek karıştırılır. Ispanağa tuz atarken dikkatli olmakta fayda var. Ispanak pişince küçüldüğü için baştan tuzu fazla atmamak gerekiyor.

* Büyük boy fırın tepsisi önce ceviz kadar tereyağ ile yağlanır. Sonra üzerine 1-2 çorba kaşığı sıvı yağ dökülerek o da yayılır. İşi kolaylaştırmak adına pişirme kağıdı kullanmayın. Bu tarz yağlama çöreğe acayip lezzet katıyor.

* Bir saat sonra unlu zemine hamur alınır. El ile hafifçe una bulanarak yuvarlanır. 5 eşit parçaya bölünür ve yumaklanır. Bu esnada eller de hafif una bulanırsa hamurun ele yapışması önlenir.


* Bir merdane ile unlu zeminde açılan hamurun fazla unları silkelenir ve ıspanaklı içten koyularak iki taraftan ortaya katlanarak tepsiye alınır.

 * Bir kasede karıştırılan yumurta sarısı ve yoğurt karışımı çöreklerin üzerine bir fırça ile sürülür.

* 10-15 dk. da tepside mayalandırılır. Sonra soğuk fırına koyulan çörekler 200 derecede 25-30 dk. pişirilir.


* Fırından çıkınca hemen üzerine tereyağ sürülür. Ilıyan çörekler kesilerek servis yapılır. Afiyet olsun.


3 yorum:

  1. Mini fırında yapıyorum kuru oluyor. Fanlıda da denedim fansizda da denedim ama hep kuru oldu. Sebebini anlayamadım. Davul fırın mı alsam acaba diye düşünüyorum. Bi öneriniz var mı. sizin ki davul fırın mı.

    YanıtlaSil
  2. Mini fırında yapıyorum kuru oluyor. Fanlıda da denedim fansizda da denedim ama hep kuru oldu. Sebebini anlayamadım. Davul fırın mı alsam acaba diye düşünüyorum. Bi öneriniz var mı. sizin ki davul fırın mı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kusura bakmayın aylardır siteme giremedim yeni gördüm mesajınızı. Bizim fırınımız davul değil. Klasik büyük boy ocaklı fırınlardan. Bu çöreği uzun yıllardır yapıyoruz ve bu arada 3 fırın değiştirdik hiç birinde bir problem yaşamadım. Fan kullanmayın, daha çok kurutur. Dereceyi artırıp deneyebilirsiniz. Kullandığınız unun markasını değiştirip deneme yapabilirsiniz, bir de fırından çıkınca bol tereyağ sürmeyi ihmal etmeyin o da yumuşamasına katkı sağlıyor. Şimdilik aklıma gelen öneriler bunlar. Bu çöreğin ortası yumuşak, uç kısımları hafif gevrek oluyor ve o uç kısımlar benim favorim. Kolay gelsin

      Sil

YORUMLAR SİTE YÖNETİCİSİ TARAFINDAN ONAYLANDIKTAN SONRA YAYINLANACAKTIR.

AKTİF LİNK İÇEREN YORUMLARINIZ SİLİNECEKTİR.