23 Aralık 2018 Pazar

KABAK TATLISI


Kabak tatlısı... Kiminin ayıla bayıla yediği, kiminin hiç sevmediği bir tatlı. 

Ben de küçükken hiç sevmezdim, kokusundan tiksindiğim için yıllarca yiyemedim. Ta ki bir seyahat sırasında adını hatırlamadığım bir yerde yiyene kadar. Hala da çok sevmem ama o günden sonra yemeye başladım. 

Güzel bir kabak tatlısı için olmazsa olmaz ilk şart iyi bir kabak almaktır. Çoğu zaman denk gelmeyebiliyor maalesef. 

İyi balkabağının rengi koyu turuncu olmalıdır. İç rengi açık turuncu ve sarı ise pek makbul değildir. Ayrıca içi yumuşak, kof ve aşırı lifli olmamalı, sert bir yapısı olmalı. 

Kaliteli bir balkabağını kesince kendine has çok güzel bir kokusu olur. 

Eğer dışından balkabağının kalitesini anlayamıyorsanız kesip satan yerler de var. Koyu turuncu ve iç yapısı sert, sıkı duranları tercih edin. 

Bu kısmı çok uzattım ama iyi olmayan bir kabağı hangi yöntemle, nasıl pişirirseniz pişirin "kabak" tadında olacaktır. 

Benim kullandığım kabak (aşağıya resim koydum) orta kalite bir balkabağı. Rengi biraz daha koyu olmalı.

Balkabağının pişerken bir miktar sulanması normal ve istenen bir durumdur ama aşırı aşırı sulanması pek makbul değildir. 

Kabağın cinsine göre kullanılan şeker miktarı değişir. İyi bir balkabağının kendisi zaten lezzetli olduğu için aşırı şekere boğmaya lüzum yok. Ama bazı kabaklar da şekerin tadına yeniyor. 

Bu biraz da damak tadı meselesi. Mesela bizim evde kabağa aşırı şeker konmaz. Hatta küçüklüğümde benim kabaktan tiksinme nedenlerimden biri kaliteli olmayan bir balkabağının az şekerle pişirilip önüme getirilmiş olması diye düşünüyorum. 

İnternetteki bir çok tarif fazla miktarda şeker kullanılarak yapılmış. Bir kg. balkabağına 140 g şekerden 900 g şekere kadar koyanlar olmuş. Aradaki fark oldukça fazla.  Eğer siz de şekerli seviyorsanız o tarifleri deneyin. Baştan söyleyeyim benim yazacağım tarifin şeker miktarı bize göre normal iken bir çok kişiye az gelebilir. Bizim evde bu tarife bile çok şekerli olmuş diyenler var, yani tamamen damak tadı. 



Kabak Tatlısı 

MALZEMELER

* 1 kg. balkabağı (kabukları soyulmuş ve üst tabakadaki lifli kısmı kesilmiş hali ile tartıldı)

* 150 g toz şeker 

* Şart değil ama seviyorsanız 5-6 tane karanfil ve küçük bir parça kabuk tarçın

* Üzerini süslemek için ceviz ve hindistan cevizi

Kabak Tatlısı Nasıl Yapılır

* Öncelikle balkabağı nasıl kesilir ve pişmeye hazır hale getirilir ona bakalım. 



* Balkabağını rahat kesmek için iyi bir bıçak kullanmalısınız. Önce ortadan ikiye kesilir. Veya resimdeki gibi çok büyük bir kabaksa yarısından daha az kısmını da çıkarabilirsiniz. Kabağın zaten dilim dilim bir görüntüsü oluyor. Bu içe girmiş kısımlardan keserek dilimlere ayırmalısınız. 

* Daha sonra ayrılan bu dilim istenen büyüklükte kesilir.  Sonra alt kabukları ve üst kısımdaki hafif lifli tabaka keserek pişmeye hazır hale getirilir. İlk başta büyük bıçak kullanıyorum. Kabuklarını soyma işleminde ise ucu tırtıklı meyve bıçağı kullanıyorum daha rahat oluyor. 

* Sonra kesilmiş ve ayıklanmış kabaklar yıkanıp geniş bir teflon tencereye mümkünse tek sıra halinde dizilir. Çelik tencerede kullanabilirsiniz ama aşağıda bahsettiğim, dibinde kalan kısmının bal kıvamına gelmesi çelik tencerede olur mu olmaz mı tecrübe etmedim. Her tarafına gelecek şekilde şeker serpilir. Homojen dağılsın diye ben elimle de kabak ve şekeri harmanladım. 

* Kullanmak isterseniz tarçın ve karanfili de atıp ağzı kapalı kısık ateşe koyun. Su koymaya gerek yok, zaten kısık ateşte kısa sürede sulanacaktır. 


* Ben şekeri koyduktan sonra bir gece bekletme olayını yapmıyorum. Hemen anında ocağa koyuyorum. 

* Kabak çok az sulanan cins ise belki az su ilavesi gerekebilir ama yıllardır öyle bir kabağa rastlamadım. Hepsi istisnasız sulandı. İlk başlarda kısık ateşe koyup gözlem yapmalısınız. Sulanınca ateşin harını biraz daha açabilirsiniz. 

* Kabağın cinsine ve dilimin büyüklüğüne göre pişme süresi değişecektir ama ortalama bir saat pişmesi lazım. 


* 30-40 dk sonra hala çok suyu varsa tencerenin kapağını ve ateşin harını açıp fazla suyun azalmasını sağlayın. Daha sonra biraz daha kapağı örtük, kısık ateşte pişmeye devam edebilir. Yani biraz kabağın sulanma durumuna göre hareket etmeniz, ateşin harında ve tencerenin kapağında gerekli değişimleri yapmanız lazım.


* 4. resim suyunu tamamen çekip pişmiş ve ocaktan alınmış hali. Ne kadar sulandığını da göstermek isterdim ama kaynarken düzgün çekim yapamadım.

* Ben bu sefer bir saat on dk. kaynattım. Dibinde kalan şeker de bal kıvamına gelmiş. Onu da yerken üzerine koyabilirsiniz. 


* Servis tabağına alınan kabaklar ceviz ve hindistan cevizi ile süslenir. Artan tatlıyı buzdolabında muhafaza etmelisiniz. Afiyet olsun



2 yorum:

  1. Valla tarif dedigin boyle ayrintili olur.Bu kadar ayrintili tarifle en acemi ascilar bile leziz bir kabak tatlisi yapabilir. Tesekkur ediyoruz enine boyuna tum boyutlariyla anlatmaya zaman ayirdiginiz icin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de size teşekkür ederim geri dönüş yaptığınız için. Uzun yazıları okumaya zaman ayıranlar az mı çok mu bilemiyorum ama detaylı yazmayı seviyorum. Zaten ulaşmak istediğim kitle öğrenciler ve mutfağa yeni girip yemek yapmaya cesareti olmayan kişiler. Şu an instagram ve youtube kanalları daha popüler ama Mutfak Kimyası bu tarzı ile yola devam edecek inşallah. Faydalı oluyorsa ne güzel.

      Sil

YORUMLAR SİTE YÖNETİCİSİ TARAFINDAN ONAYLANDIKTAN SONRA YAYINLANACAKTIR.

AKTİF LİNK İÇEREN YORUMLARINIZ SİLİNECEKTİR.