6 Eylül 2019 Cuma

HAFİF TATLI (JÖLELİ)


Hafif tatlı deyince aklımıza ilk sütlü tatlılar gelir ki aslında bu bilgi  pek doğru değil. Gerçi işin bir de kime göre neye göre boyutu var ama ben kendi tecrübelerimi aktarıp tarife geçeyim. 

Şahsi kanaatim tatlıyı aç karnına yemek en doğru olanı ama yemek üstüne de abartmadan yenebilir diye düşünüyorum ve yiyorum da zaten. Ama özellikle sütü sindirmekte zorlanan bir bünyeniz varsa, bir de etli bir yemek üstüne sütlü tatlı yemişseniz işte bu şartlarda sütlü tatlı şerbetli tatlıdan daha ağır olabiliyor. 

Jöleli tatlılarda hem süt yok hem de şerbet yok. Özellikle yaz günleri yemek üstüne gidebilecek en hafif tatlı türü bu diye düşünüyorum. Gerçi bu tarifte az da olsa sütlü bir katman var ama kullanmak şart değil. Onun yerine jöle miktarını artırarak sıfır sütlü bir tatlı da yapabilirsiniz. 



Jöleli Hafif Tatlı

MALZEMELER (5 ila 7 dilim)

Limonlu Jöle

* 180 g sıcak su
* 20 g limon suyu
* 1 adet limonun kabuğu (aroması ve kokusu iyi olanlardan)
* Renk vermek için çay kaşığının ucu ile zerdeçal (aşırı koymayın tadını bozar)
* 20 g nişasta
* 2 yemek kaşığı şeker

Vişneli Jöle

* 200 g vişne (çekirdekli hali ile yaklaşık tepeleme 1 su bardağı)
* 300 g su 
* 2 yemek kaşığı şeker 
* 20 g nişasta 

Krema

* 200 g süt
* 2 yemek kaşığı şeker
* 12 g nişasta
* 12 g un
* 12 g beyaz çikolata
* 12 g tereyağ 
* Yarım çay kaşığı vanilin

Şart değil ama kullanmak isterseniz en alt tabaka için bir kaç parça kakaolu bisküvi

Not: Şeker oranlarını ben damak tadıma göre ayarladım, beğenmezseniz artırma yapabilirsiniz. Tarifte kullanılacak limonun iyi kalite olması lazım. Açık sarı ve sert kabuklu limon tercih ediniz. Kabuğu hafifçe tırnağınız ile kazıyıp kokusuna bakın. İç ferahlatan şahane bir limon kokusu olmalıdır. 

Not: Kremalara vanilin güzel bir aroma verir ama jöleye kesinlikle vanilya, vanilin gibi ürünler katmayın. Sütlü tatlıların aksine jölenin tadını bozar, metalik bir tat verir. 

Not: Bu tatlıda kullandığım baton kalıbın ebatları oldukça küçük. Büyük kek pişirilen baton kalıpları kullanırsanız aynı görüntüyü elde edemezsiniz. Kullandığım kalıp 700 cc lik bir kap. Ölçüleri ise 16 cm ye 8 cm. Dilimleyerek servis etmek istemezseniz içi naylonlu minik muffin kalıpları kullanarak porsiyonluk olarak da yapabilirsiniz, aşağıya resim koydum. 

Not: Normalde bardak veya kasede servis edeceğim jölelerin nişasta oranını daha az katıyorum. Bu tarifte 20 g. kullandım, onlarda 13-15 g kullanıyorum. Az kullanınca kıvamı daha hafif oluyor ama bu tarifte kalıptan düzgün çıkması için miktarı mecburen artırdım. Bu notu da bardakta servis etmeyi düşünenler için yazmış olalım. 

Jöleli Tatlı Nasıl Yapılır

* İlk başta kalıp hazırlanır. Baştan söyleyeyim kalıptan düzgün çıkarmak için baya uğraştırdı bu tarif beni. En son resimdeki gibi iki parça pişirme kağıdı serip, ona da hafifçe fırça ile su sürdüm. 



* Limon güzelce yıkanır. Vakti olanlar bir miktar sirkeli suda biraz bekletebilir. Sonra tekrar iyice yıkanır. Rendenin en ince tarafı ile kabuklar rendelenir ve sıcak su ile biraz bekletilir. Ben sıcak suyu bir tabak üzerinde rendeye döküyorum ki kalan kabukların aroması da suya geçsin. Zerdeçal da bu aşamada katılır. Ilıyan su süzülerek bir tavaya alınır. Limon suyu, şeker ve nişasta ilave edilip altı yakılır. Sürekli karıştırarak pişirilir. Kıvam alınca altı kapatılıp hiç bekletmeden hazırlanan kalıba dökülüp eşit şekilde yayılır ve buzdolabına kaldırılır. 



* Vişne ve su yaklaşık 5-6 dakika kadar kaynatılır. Vişnelerin renginin güzelce suya geçmesi gerekiyor. Sonra süzülür. Net 200 g vişne suyu kullanacağız. Şeker ve nişasta da eklenir. Nişastayı katmadan önce vişne suyunun iyice ılıması beklenir. Aynen limonlu jöle gibi pişirilir ve o da altını kapatır kapatmaz limonlu jölenin üzerine dökülüp yayılır ve dolaba koyulur. 

* Krema için nişasta, un, şeker ve vanilin karıştırılır. Yavaş yavaş soğuk süt ilave edilir. Pütür kaldı ise süzgeçten geçirebilirsiniz. Sürekli karıştırılarak pişirilir. Kıvam alınca altı kapatılıp tereyağ ve çikolata eklenir karıştırılır. Hemen sıcakken mikser ile çırpılıp vişneli jölenin üzerine dökülür. Miktarı az olduğu için 250-300 cc lik bir bardağa alıp el mikserinin sadece bir ucunu takarak çırptım ben. Bu şekilde daha rahat oldu. 

* Kremanın da üzerine bisküvi ufalanarak buzdolabında iyice soğutulur. Soğuyan tatlı dikkatlice ters çevrilir. Dilimleyerek servis yapılır. Afiyet olsun.









1 yorum:

YORUMLAR SİTE YÖNETİCİSİ TARAFINDAN ONAYLANDIKTAN SONRA YAYINLANACAKTIR.

AKTİF LİNK İÇEREN YORUMLARINIZ SİLİNECEKTİR.