10 Temmuz 2019 Çarşamba

EVDE KAYISI NASIL KURUTULUR



Blog yazılarına bu kadar uzun ara vermek istemememe ve yazılacak onlarca konu olmasına rağmen bu kadar aranın sebebi vakit darlığı. 

Evde kayısı kurutulur mu? Kayısı nasıl kurutulur? gibi soruların cevabını resimlerle destekleyerek vereceğim bu yazının iki yıl önce notları alındı, resimleri çekildi ama yayınlamak bu güne nasip oldu.

Evet evde kayısı kurutulur. Eğer güneş gören bir teras balkon vs... niz varsa gayette kolaydır. Çocukluğumda anneannemin bahçesindeki ağacın kayısılarını kuruttuğu sahne hala gözlerimin önünde. Önce kayısıları ikiye bölüp çekirdeklerini çıkarır ve selece denen ağaçtan örme tepsi şeklindeki şeye dizip güneş neredeyse oraya koyardı. 



Hazır kuru kayısılarla, evde kurutulanlar arasındaki farkı bilenler bilir. Hazır olanlar daha çok burada tarif edildiği üzere fındıklı fıstıklı sunumlarda ve kurabiye kek gibi tatlılarda kullanmaya uygun iken özellikle komposto ve hoşaf yapımında evde kurutulan kayısı makbuldür. 

Hatta hazır olanla komposto-hoşaf yapacaksanız hiç yapmayın. Zira ne kokusu ne de tadı iyi oluyor. Aktarlarda veya pazarlarda yaprak kayısı diye satılanlardan alıp onu kaynatın. Miss gibi hafif ekşi tadı ile şifa niyetine için. 

Eskisi gibi selece vs olmadığı için ben kurutma işlemini bir tepsi üzerine pamuklu bir bez serip yapıyorum. 

İkiye böldüğünüz kayısıları resimde gördüğünüz şekilde tepsiye dizin ve güneş gören bir yere koyun. Kayısı kurutmanın en ideal zamanı temmuz ayı sıcaklarıdır. 

Bizim balkon sadece sabahtan öğlene kadar güneş almasına rağmen 7-8 gün içerisinde kurudu bu kayısılar. Kayısının su durumuna ve havanın sıcaklığına göre kuruma süresi faklılık gösterebilir. Kontrol edin ve iyice kuruduğuna emin olmadan poşetlemeyin. 

Tamamen kuruduğundan emin olduğunuz kayısıları kontrol edip poşetleyin. İçine bir miktar karbonat da serpebilirsiniz. Ben kuruları buzdolabında muhafaza ediyorum ve size de tavsiye ediyorum. Zira o kadar emek çekilen malzemelerin bozulup çöpe gittiğine çok şahit oldum. Ama buzdolabının uygun yerine koyarsanız, usulüne uygun kurutulup paketlenmiş gıdaları bir iki sene hiç bir şey olmadan muhafaza edebilirsiniz. 



Bir de tüm kurularınıza bu şekilde tarih atarsanız sonrası için güzel oluyor. Paketin içinde görülen beyazlıklar karbonat. 

Bir meyveyi ve sebzeyi kurutmanın insana yaşam enerjisi verdiğine inanırım hep. Yapması da yemesi de yaşanası bir deneyim. Eğer okumak isterseniz diğer kuru maceralarımın linklerini aşağıya bırakıyorum. Yapacaklara şimdiden kolay gelsin. 









2 yorum:

  1. sadece güneşe sermeden önce limontuzlu veya hafif tuzlu suya batırılıp çıkarılırmış.Sanırım bakteriden korumak için

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu uygulamayı bilmiyordum, eskilerin değişik tecrübeleri olabiliyor. Dolma biber için benzer bir şey duyup yapmıştım ve tüm biberlerim çürümüştü. O günden bu yana pek cesaret edemiyorum kurutacağım sebzeleri ıslatmaya.

      Sil

YORUMLAR SİTE YÖNETİCİSİ TARAFINDAN ONAYLANDIKTAN SONRA YAYINLANACAKTIR.

AKTİF LİNK İÇEREN YORUMLARINIZ SİLİNECEKTİR.